هرشخصی برای خرید آسان لباس باید سایز خود را بداند، با دانستن اندازه های بدن خود نسبت به سانتی متر ،خواهید توانست سایز خود رابیابید،برای این کار احتیاج به متر خیاطی دارید.
 
نحوه ی اندازه گیری چند قسمت مهم برای یافتن سایز:
✳️دور سینه: برجسته ترین قسمت دور سینه را با متر خیاطی اندازه بگیرید.
 
✳️دور کمر: باریک ترین قسمت از دور کمر اندازه گیری میشود.
 
✳️دور باسن: پاها را کنار هم قرار داده و برجسته ترین قسمت باسن را اندازه گیری میشود.
 
✳️فاق: طول قسمت داخلی پا از زمین تا انتهای فاق اندازه گیری میشود.
 
زمانی که این اندازه ها را داشته باشید با استفاده از جدول بین المللی سایز؛ سایز خود را خواهید دانست.
 
 

روش تشخیص سایز از روی جدول سایز

برای تشخیص سایز و خرید لباس باید این نکته را در نظر داشته‌باشید که ممکن است سایزبندی هر برند یا هر کشور متفاوت باشد و هنگام انتخاب لباس و خرید آن به‌صورت اینترنتی بهتر است به جدول سایز همان برند که توسط فروشنده در اختیارتان گذاشته می‌شود مراجعه کنید و در صورت موجود نبودن جدول سایز، به وسیله سرچ از سایت اصلی برند سایزتان را به دست بیاورید.

سه اندازه اصلی بدن (دور سینه، دور کمر و دور باسن) برای تعیین سایز بسیار لازم هستند و قطعا در صورت آنکه اندازه‌های بدن شما کاملا منطبق با اندازه‌های ذکرشده در جدول سایز نیست، باید ابعاد بزرگتر از آن را در نظر بگیرید. همچنین در انتخاب سایز خود به جنس و تنخور لباس دقت کنید. اگر جنس لباس خشک و غیر قابل انعطاف باشد، امکان ندارد بتوانید سایزی که از اندازه‌های بدنتان کوچکتر است را به تن کنید، اما در مورد پارچه‌های منعطف، استرچ و کشی گاهی می‌توان این کار را انجام داد. برای اطلاع از میزان انعطاف‌پذیری پارچه لباس به اجزای تشکیل دهنده آن دقت کنید. اگر الیاف الاستان (الاستین) یا لایکرا با مقداری بیش از ۵% در لباس به‌کار رفته باشد، آن لباس تا حدی کشی و انعطاف پذیر است.

همچنین در مورد لباسی که در توصیه تن‌خور آن کلمه آزاد استفاده شده، و می‌توانید سایزی کوچکتر از سایز معمولتان را تهیه کنید، اما برای لباس‌هایی با تن‌خور استاندارد (معمولی، regular) یا چسبان (اسلیم فیت) چنین انتخابی اشتباه است.

روش تبدیل سایزهای ایرانی به امریکایی، اروپایی و انگلیسی

گاهی سایزهای بدن ما کاملا استاندارد است و می‌توانیم به‌خوبی بدون اندازه‌گیری با استفاده از جداول سایز بین المللی لباس مناسب را برای خود انتخاب کنیم. اگر سایز رایج خود را در ایران می‌دانید، این جدول به شما در تبدیل سایزهای امریکایی، اروپایی (ایرانی)، انگلیسی و معادل‌سازی آنها کمک می‌کند. در ایران ما معمولا به سایزهای اروپایی عادت داریم، اما هنگام خرید از برندهای انگلیسی با امریکایی دچار مشکل می‌شویم. در این جدول می‌توانید سایز اروپایی (ایرانی) معمول پوشاک زنانه خود را به سایزهای امریکایی یا انگلیسی تبدیل کنید.